loading...
سایت آموزشی تفریحی وسیاسی 100نفر
احمد بازدید : 369 جمعه 09 بهمن 1394 نظرات (0)

با عنوان «شیطان» از او تعبیر می کند.[3]خود شیطان هم خلقت خود را از آتش می داند، آن جا که خداوند از او سؤال می کند: چه چیزی مانع سجده کردن تو بر آدم شد، گفت: «انا خیرٌ منه خلقتنی من نارٍ و خلقته من طینٍ.» در جای دیگر، می گوید: «ءَاسجدُ لمن خلقت طینا» [4]به تصریح قرآن، شیطان از فرمان خدا سرپیچی کرد: «ابی واستبکر و کان من الکافرین» [5]؛ «کان من الجنّ استکبرو کان من الکافرین؛[6] «انّ الشیطان کان للرّحمن عصّیا.» [7]و قرآن شیطان را دارای ذریّه می داند، آن جا که می فرماید: «واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الاّ ابلیس کان من الجن ففسق عن امر ربّه افتتخذونه و ذرّیّته اولیاء من دونی و هم لکم عدوٌ بئس للظالمین بدلاً.» [8]قرآن در آیات متعددی، شیطان را دشمن آشکار انسان می داند و انسان را از پی روی او برحذر می دارد: «و انّ الشیطان للانسان عدوٌ مبینٌ» [9]؛ افتتخذونه و ذرّیّته اولیاء من دونی و هم لکم عدّوٌ.» [10]وخداوند چهار وسیله و برنامه برای شیطان در اضلال و اغوای دیگران برمی شمرد:

1. «واستفزز من استطعت منهم بصوتک»؛ هر که را توانستی با صدایت تحریک کن و وسوسه نما.

2. «واجلب علیهم بخیلک و رجلک»؛ با فریادت لشگر سواره و پیاده را به جانب آنان روانه کن.

3. «و شارکهم فی الاموال و الاولاد»؛ و با آنان در اموال و اولاد شریک شو.

4. «و عدهم»؛ و به آن ها وعده (دروغین) بده و (آن ها را بفریب».

وبا این سابقه و شناسنامه ای که شیطان برای خودش درست کرده است انسان ها را از امور خیر باز می دارد وشروع می کند به پرداختن این کارها:

1. وعده فقر؛ انسان را از انفاق و ادای زکات و خمس بازداشتن تا مبتلا به فقرنشود: «الشیطان یعدُکم الفقر»[11]

2. امر به فحشا؛ «... و یأمرکم بالفحشاء»

3. امر به منکر؛ «فانه یأمر بالفحشاء و المنکر» [12]؛

4. ترساندن دوستان خود (تا مبادا جهاد کرده، با کفّار مواجه شوند)؛ «انّما ذلکم الشیطان یخوّف اولیاءه فلاتخافوهم و خافون ان کنتم مؤمنین» [13]

5. ایجاد دشمنی بین مسلمانان از طریق شرب خمر و قماربازی: «انّما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوة و البغضاء فی الخمر و المیسر» [14]

6. بازداشتن انسان از یاد خدا: «و امّا ینسینک الشیطان بعد الذکری فلا تعقد بعد الذکری مع القوم الظالمین» (انعام:68)؛ «استحوذ علیهم الشیطان فانسیهم ذکراللّه» [15]؛

7. در آرزو قرار دادن: «یعدهم و یمنیّهم و ما یعدهم الشیطان الاّ غرورا» [16]؛

8. جدال در مورد خدا: «و من النّاس من یجادل فی اللّهِ بغیر علمٍ و یتّبع کلَّ شیطانٍ مرید» [17]

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 710
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 7
  • آی پی امروز : 74
  • آی پی دیروز : 71
  • بازدید امروز : 438
  • باردید دیروز : 287
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 438
  • بازدید ماه : 1,890
  • بازدید سال : 7,547
  • بازدید کلی : 1,234,580